mutlulukkapinda
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

mutlulukkapinda

bu blog paylaşım bloguu herşeyi burada paylaşıcaz
 
AnasayfaAnasayfa  kapıkapı  Latest imagesLatest images  AramaArama  Kayıt OlKayıt Ol  Giriş yapGiriş yap  

 

 çağdaş tiyatro

Aşağa gitmek 
+2
emo_cicis_!layda
ipeksugirl
6 posters
YazarMesaj
ipeksugirl
Mod adayı
Mod  adayı
ipeksugirl


Kadın
Mesaj Sayısı : 378
Yaş : 28
Nerden : hayatın ucundan :)
Lakap : ashley-kolik
Kayıt tarihi : 24/04/08

çağdaş tiyatro Empty
MesajKonu: çağdaş tiyatro   çağdaş tiyatro EmptySalı Haz. 10, 2008 6:10 pm

Batı tiyatrosu bugün de genel olarak Stanislavski'nin sahne düzeni ve oyunculuk anlayışına dayalı bir gerçekciliği sürdürmekle birlikte, 20. yüzyılın ilk yarısında dışavurumculuk, gelecekçilik ve Bertolt Brecht'in epik tiyatrosu gibi gerçekçilik karşıtı akımlar da etkili oldu. Bu akımların hepsi farklı amaçlar ve yöntemlerle de olsa, sanatın gerçeği yansıttığı düşüncesine karşı çıktılar; doğallık yanılsamasını kırarak sanatın doğal değil yapılmış bir şey olduğunu savundular. Geliştirdikleri deneysel teknikler tiyatroyu bir vakit geçirme ve eğlenme aracı olmaktan çıkardığı için de çoğu zaman seyirci çekemedi, hatta skandallara yol açtı. Bu yeni akımların bir başka özelliği de, oyun yazarları kadar sahne tasarımcıları ve yönetmenlerin de öne çıkması, kuramcı kimliğini kazanmalarıydı. Deneysel tiyatro üzerinde etkili olmuş kuramcıların başında, İsveçli tasarımcı Adolphe Appia gelir. Appia, sahnenin bir gerçeklik atmosferi veren "sahici" dekor öğeleriyle doldurulmasına karşı çıkıyor, bunun yerine yapıtın "ruhunu" ortaya koyacak yalın bir sahne düzeni öneriyordu. Doğalcı ayrıntıların yerine, dikkati oyuncunun jestleri üzerinde toplayacak ve dramatik gerilimi çıplak bir biçimde dışa vuracak basit bir dekor gerekliydi. Appia'nın dışavurumcu görüş leri, İngiliz yönetmen Gordon Craig tarafından daha da geliştirildi. Craig, sahnede soyutlamayı uç noktasına götürdü; duygusal ve görsel değil, tinsel ya da zihinsel bir etki yaratmak için son derece öznel bir ışıklandırma yöntemi yarattı. Tek bir gotik sütunun, sahneye bir kilise havası vermekte ayrıntılı bir mukavva kilise dekorundan çok daha etkili olacağını düşünüyordu. Craig'e göre, tiyatro ve oyunculuk simgesel düzeni bozmamalıydı. Craig ve Appia'nın görüşleri, çok geniş bir uygulama alanı bulamadı. Yalnızca Avusturyalı yönetmen Max Reinhardt, Craig'in soyutlamaya dayalı dışavurum anlatımıyla canlı ve renkli bir oyun anlayışı arasında bir uzlaşma noktası yakalayabildi.
Rusya'da da 1917 Devrimi'nden sonra, kısa bir süre için, Stanislavski'nin doğalcı anlatımına karşı olan deneysel anlayışlar tiyatroya egemen oldu. Bu dönemde en etkili yönetmen, daha önce Stanislavski'nin yanında oyunculuk yapan Vsevolod Meyerhold'du. Craig'in izinden giden Meyerhold, dekorda soyutluğu daha işlevselci bir yöne çekti. Biyomekanik oyunculuk adını verdiği yöntemle oyuncuların özel kişiliklerini silmeye ve oynuculuğu bir dizi kimliksiz fiziksel harekete indirgemeye çalıştı. Sahnenin doğal bir ortam değil, tiyatro amacıyla kurulmuş yapma bir düzen olduğunu açıkça belirtmek için, vida ve çivileri gizlenmemiş dekor öğeleri kullandı. 1918'de, ilk Sovyet oyunu olan, gelecekçi şair Mayakovski'nin Misteriya-buff'uru (Kutsal Güldürü) sahneleyen de Meyerhold'du. Gelecekçilik, Rusya'dakinin tam karşıtı bir siyasal görüşü savunmakla birlikte, İtalya'da da ektiliydi. İtalyan gelecekçileri, makine çağının hızını, şiddetini, mekanikliğini kutsayan ve seyirciyle oyun arasındaki görünmez duvarı yıkmaya yönelen kışkırtıcı gösteriler düzenlediler. 1921'de Bağımsız Deneysel Tiyatro'yu kuran Anton Giulio Bragaglia deneysellikle izlenebilirlik arasında bir denge oluşturmaya çalıştı.
Modernizmin Almanya'daki biçimi, dışavurumculuktu. Bu akım ilk örneklerini Strindberg'in son oyunlarında, Frank Wedekind'in sahne ve kabare için yazdığı ve bestelediği şarkılı oyunlarda vermişti. Dışavurumculuk, hem bireyin kendi ruhsal potansiyelini topluma karşı gerçekleştirmesini önerdiği, hem de bunun olanaksız olduğunu söylediği için, sahnede gerilimi, çatışmayı ifade eden öğelere önem veriyordu. Sanatın gösterdiği gerçeklik, dış dünyanın değişmez yüzü değil, insanın gerilen ve kaynaşan iç dünyasıydı. Bu akımın daha siyasal bir kolu da vardı; 1918 ayaklanmasına aktif olarak katılan sosyalist şair Ernst Toller'in Die Maschinenstürmer (1922; Makine Kırıcıları) bu eğilimin en tipik örneğiydi. Dışavurumcu tiyatro, yazarlardan çok, yönetmenlerle etkili oldu. Daha sonra Brecht'le birlikte epik tiyatro deneyine katılan Erwin Piscator, 1920'lerde, makineleri hem birer dekor öğesi hem de sahne teknolojisi olarak kullandığı oyunlarda, insanın artık yaşamadığını, ama mekanik dünyanın bir tür insani (daha doğrusu, şeytani) canlılık kazandığını gösterebilmişti.
Fransa'da ise deneysel tiyatro fazla gelişmedi. Bunun bir nedeni, modernizmin Fransa'ya özgü biçimi olan gerçeküstücülüğün tiyatroya fazla önem vermemesi ve sanatını da zaten seyirlik bir gösteri biçiminde gerçekleştirmesiydi. Öte yandan, yeni akımlardan etkilenen oyun yazarları ve yönetmenler de, Almanya ve Rusya'da olduğu gibi oyunculuk sanatını sarsmaya çalışmıyorlar, tam tersine oyuncuyu öne çıkaran eski commedia dell'arte geleneğini sürdürüyorlardı. Fransa'da, 20. yüzyılın ilk yarısında Georges Feydeau'nun bulvar komedileri popülerdi. Buna karşılık, Jacques Copeau, Louis Jouvet, Charles Dullin ve Georges Pitoeff gibi yönetmenler, seyircisiz kalma noktasına düşmeden, tiyatronun da bir sanat olduğu iddiasını elden bırakmadılar. Özellikle Pitoeuff, Almanya'dakine koşut bir biçimde, dikkati oyunun düşünsel içeriği üzerinde toplamak amacıyla dekor ve oyunculuğu süsleme öğelerinden arındırdı.
İngiliz tiyatrosu, kara Avrupa'sındaki deneylerden uzak durdu. Yüzyıl başında, Bernard Shaw'un sahneyi bir felsefi ve siyasal tartışma arenasına dönüştüren oyunları ilgi çekiyordu. Granville-Barker da Shakespeare oyunlarını sadeleştirdi, geleneksel yorumlardaki tumturaklı ve ağır havayı eledi. Amerikan tiyatrosu bu dönemde aslında bir eğlence endüstrisi durumundaydı; gene de ülkenin ilk önemli oyun yazarı olan Eugene O'Neill'in yapıtları 1920'lerde sahnelenmeye başladı. İrlanda'da da J. M. Synge ve Seah O'Casey'in oyunları, yüzyıl başlarındaki toplumsal ve ruhsal çalkantıyı yansıtıyordu.
20. tiyatrosunun en etkili adı, hiç kuşkusuz Bertolt Brecht'ti. Brecht'in epik tiyatro anlayışı ve ADC'de 1949'da kurduğu Berliner Ensemble, John Arden ve Edward Bond gibi İngiliz yönetmenleri de etkiledi. Tiyatroda yanılsamaya ve edebi anlatıma karşı tepkinin bir ifadesi de belgesel tiyatro ya da olgu tiyatrosu adı verilen anlayıştı. Burada, yaşanmış bir olay fazlaca değiştirilmeden ve belgelerle desteklenerek sahneye konuyordu. Peter Weiss'ın Ermittlung'u (1965; Soruşturma, 1971) bu tarzın en başarılı örneğiydi. 1980'lerde de İskoçya'da John McGrath'ın 7:84 adlı topluluğu bu anlayışı sürdürmektedir.
20. yüzyıl tiyatrosundaki bir başka önemli eğilim de , insanla dünya arasındaki uyumsuzluğu hem insanın, hem de dünyanın anlamının silindiği noktaya kadar götüren uyumsuzluk tiyatrosuydu. Beckett'in sıkıntılı ve hüzünlü kuklalara dönüşmüş insanların dünyasını anlatan tiyatrosu, Arthur Adamov ve Eugene Ionesco'nun daha fantastik denemeleri, İngiltere'de Harold Pinter'ın oyunları, eleştirmenlerce bu akım içinde değerlendirilir. Tarzın kökenleri, Fransız yazarı Alfred Jarry'nin 15 yaşındayen yazdığı kukla oyunu Ubu roi'ya (1896; Übü, 1963) değin götürülebilir.
Uyumsuzluk tiyatrosu sahnedeki bütün görsel ve duyusal öğeleri en aza indirmişti. Buna karşılık, Antonin Artaud'nun vahşet tiyatrosu bu duyusal etkileri insanların bastırılmış güdülerini ayaklandırmak için kullanır. Bazı eleştirmenlerce uyumsuzluk tiyatrosu içinde değerlendirilen Jean Genet ve Fernando Arrabal'ın oyunları da kamçılayıcı gerginlikleriyle Artaud çizgisine daha yakındır. 1960'ladan sonra İngiltere ve ABD'de de seyirciyle oyuncu arasındaki mesafeyi kaldırmaya, tiyatronun dokunulmazlığını parçalamaya yönelen "alternatif tiyatro" hareketleri yaygınlaştı. Bunların en etkilileri, ABD'de Julian Beck ve Judith Malina'nın Living Theatre'ı (Yaşayan Tiyatro) ile İngiltere'de epik tiyatro uygulamasını sürdüren George Devine'in İngiliz Sahne Topluluğuy'du. Arnold Wesker, John Osborne ve John Arden gibi yeni oyun yazarlarının yapıtları Devine'in tiyatrosunda sahnelendi. Deneysel tiyatronun Avrupa'daki öncülerinden biri ise, seyircinin oyuna katılmasını savunarak hem Avrupa, hem de ABD'deki deneysel tiyatro topluluklarını etkileyen Polonyalı yönetmen Jerzy Grotowski'ydi.
II. Dünya Savaşı'ndan sonra İngiltere'de Laurence Olivier ve John Gielgud gibi Shakespeare yorumcuları, geleneksel tiyatroyu sürdürerek yeni bir klasik oyuncu kuşağının yetişmesini sağladılar. 1961'de Kraliyet Shakespeare Topluluğu'nu kuran Peter Book da, deneycilikle seyirci zevkini uzlaştırabilmiş yönetmenlerden biridir. Aynı dönemde Fransa'nın önemli yönetmenleri arasında, yönetmenin yaratıcılığına ağırlık veren tümel tiyatro anlayışını geliştiren oyuncu ve yönetmen Jean Vilar'ı anmak gerekir. Almanca konuşan ülkelerde ise 1960'lar ve sonrasında Max Frisch, Friedrich Dürrenmatt, Peter Weiss ve Peter Handke gibi yazarlar karamsar bir dünya görüşünü ilerici bir siyaset anlayışıyla birleştirmeye çalıştılar.
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
http://www.cemrekemerfan.rforum.biz
emo_cicis_!layda
üye
üye
emo_cicis_!layda


Kadın
Mesaj Sayısı : 53
Yaş : 27
Nerden : sakarya
Lakap : inatçı
Kayıt tarihi : 08/06/08

çağdaş tiyatro Empty
MesajKonu: Geri: çağdaş tiyatro   çağdaş tiyatro EmptySalı Haz. 10, 2008 6:32 pm

paylaşım için saol cnm...
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
GüNeŞKızZ..!
Mod adayı
Mod  adayı
GüNeŞKızZ..!


Kadın
Mesaj Sayısı : 315
Yaş : 25
Nerden : doğadan :)
Lakap : SeBo_qoLiq
Kayıt tarihi : 20/04/08

çağdaş tiyatro Empty
MesajKonu: çağdaş tiyatro   çağdaş tiyatro EmptySalı Haz. 10, 2008 11:56 pm

rica ederim.. Like a Star @ heaven
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
http://guneskiz.blogcu.com
ipeksugirl
Mod adayı
Mod  adayı
ipeksugirl


Kadın
Mesaj Sayısı : 378
Yaş : 28
Nerden : hayatın ucundan :)
Lakap : ashley-kolik
Kayıt tarihi : 24/04/08

çağdaş tiyatro Empty
MesajKonu: Geri: çağdaş tiyatro   çağdaş tiyatro EmptyÇarş. Haz. 11, 2008 6:05 pm

TH_and_Bill_4ever demiş ki:
rica ederim.. Like a Star @ heaven

öykü naz konuları karıştırdın heralde Smile bak bu benim konum SmileSmileSmile
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
http://www.cemrekemerfan.rforum.biz
GüNeŞKızZ..!
Mod adayı
Mod  adayı
GüNeŞKızZ..!


Kadın
Mesaj Sayısı : 315
Yaş : 25
Nerden : doğadan :)
Lakap : SeBo_qoLiq
Kayıt tarihi : 20/04/08

çağdaş tiyatro Empty
MesajKonu: çağdaş tiyatro   çağdaş tiyatro EmptyÇarş. Haz. 11, 2008 8:34 pm

aaa....pardon! Başka bir yere yazacaktım. Yanlışlıkla yazmışım... Neyse olur böyle olaylar (salla Razz )
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
http://guneskiz.blogcu.com
ipeksugirl
Mod adayı
Mod  adayı
ipeksugirl


Kadın
Mesaj Sayısı : 378
Yaş : 28
Nerden : hayatın ucundan :)
Lakap : ashley-kolik
Kayıt tarihi : 24/04/08

çağdaş tiyatro Empty
MesajKonu: Geri: çağdaş tiyatro   çağdaş tiyatro EmptyPerş. Haz. 12, 2008 6:33 pm

TH_and_Bill_4ever demiş ki:
aaa....pardon! Başka bir yere yazacaktım. Yanlışlıkla yazmışım... Neyse olur böyle olaylar (salla Razz )

tbiyki olabilir canım arkadaşım:)
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
http://www.cemrekemerfan.rforum.biz
minikdusler
Ayın üyesi
Ayın üyesi
minikdusler


Kadın
Mesaj Sayısı : 272
Yaş : 27
Nerden : Bursa-osmangazi-Hürriyet
Lakap : İlham Perisi
Kayıt tarihi : 29/05/08

çağdaş tiyatro Empty
MesajKonu: Geri: çağdaş tiyatro   çağdaş tiyatro EmptyC.tesi Tem. 19, 2008 10:58 am

baya uzunmuş. Very Happy

emeğine sağlık.... queen
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
http://minikdusler.blogcu.com
ipeginhayalleri
süper mod
süper mod
ipeginhayalleri


Kadın
Mesaj Sayısı : 549
Yaş : 26
Nerden : ankara
Lakap : rockcular kolik
Kayıt tarihi : 22/07/08

çağdaş tiyatro Empty
MesajKonu: Geri: çağdaş tiyatro   çağdaş tiyatro EmptyPtsi Ağus. 11, 2008 6:41 pm

çok uzunn ama çok güzell
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
http://www.kisiseladres.com/benimpc  www.ipeginhayalleri.blogcu.
-PrénSéS-
Admin
Admin
-PrénSéS-


Kadın
Mesaj Sayısı : 460
Nerden : Dünyanın obür ucundan
Lakap : -PrénSéS-
Kayıt tarihi : 12/04/08

çağdaş tiyatro Empty
MesajKonu: Geri: çağdaş tiyatro   çağdaş tiyatro EmptySalı Şub. 03, 2009 2:51 pm

TsqqLeR xD...
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
https://mutlulukkapinda.yetkin-forum.com
 
çağdaş tiyatro
Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası
 Similar topics
-
» Opera Nedir?
» Tiyatro Ve Tarihi

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
mutlulukkapinda :: ::Kültür & Sanat:: :: ::Tiyatro::-
Buraya geçin: